xelu.net
 
llistat de temes (22)
:: Cagum el Pare Noel! (4 comentaris)
:: Club de lectura (3r trimes (21 comentaris)
:: Club de lectura (4t trimes (54 comentaris)
:: Club de lectura (abril - m (26 comentaris)
:: Club de lectura (gener - f (31 comentaris)
:: Club de lectura (gener - f (17 comentaris)
:: Club de lectura (juliol - (25 comentaris)
:: Club de lectura (juny - ju (19 comentaris)
:: Club de lectura (març - ab (20 comentaris)
:: Club de lectura (octubre - (37 comentaris)
:: Dependència o independènci (15 comentaris)
:: Discussions literàries (34 comentaris)
:: Els Indignats (17 comentaris)
:: Els valors (46 comentaris)
:: FaceBook, la nova manera m (11 comentaris)
:: Integració a través de la (13 comentaris)
:: L'educació està fatal? O s (6 comentaris)
:: Lost (Perdidos): (87 comentaris)
:: No tindràs casa en la puta (6 comentaris)
:: Progrés i sostenibilitat (61 comentaris)
:: Violència de gènere (6 comentaris)
:: Windows Vista? XP? Línux? (23 comentaris)
 
top 10 visites fòrum
:: Cagum el Pare Noel! (10673 visites)
:: Club de lectura (juliol - (10582 visites)
:: Discussions literàries (9901 visites)
:: Lost (Perdidos): (9726 visites)
:: Dependència o independènci (9120 visites)
:: Windows Vista? XP? Línux? (9053 visites)
:: L'educació està fatal? O s (8549 visites)
:: Progrés i sostenibilitat (8389 visites)
:: Violència de gènere (8281 visites)
:: Els valors (8068 visites)
xelu.net >> àgora 2.0 >> fòrum >> (22 temes disponibles)
àgora 2.0: cuina | jocs | llibres | música | cinema i tv | teatre | materials | rutes | fòrum | qui és qui?
Integració a través de la separació
18/01/2008 - Alba Gómez
Aquest tema ha rebut 7611 visites
Integració a través de la separació
comentari inicial
Afegir comentari afegir comentari
els vostres comentaris (13 comentaris)
PARTICIPA A XELU.NET
comentari inicial
Arran de la notícia següent, proposo un debat al respecte:

Vic (Osona) i Reus (Baix Camp) tindran centres d'acollida d'immigrants el pròxim curs
Font: Europapress.

Els municipis de Vic (Osona) i Reus (Baix Camp) acolliran els primers centres específics d'acollida d'immigrants a partir de setembre del pròxim curs, segons ha anunciat el conseller d'Educació, Ernest Maragall, que ha presentat avui oficialment aquesta iniciativa que pretén afavorir la integració d'alumnes estrangers que arribin a mitjans de curs.

Segons ha explicat, els resultats dels futurs centres podrien aplicar-se a altres poblacions com Salt (Gironès), l'Hospitalet de Llobregat (Barcelonès) i el barri barceloní de Ciutat Vella. "L'experiència pilot es farà als centres on té més sentit" per tenir un percentatge més gran de població immigrant, ha defensat.

Aquests espais, que controlaran conjuntament la Generalitat i els ajuntaments, estaran situats fora de les escoles i treballaran tot l'any, l'estiu inclòs, per ensenyar "competències lingüístiques" de castellà i català als nens immigrants que arribin a mig curs.

Maragall ha explicat que la mesura servirà per respondre a l'augment d'alumnes que arriben per la reagrupació familiar. Durant el primer trimestre d'aquest curs s'ha incrementat l'alumnat en 2.483 immigrants, mentre que el 2006, només es va incrementar en 629. "Cada vegada arribaran més i més nens", ha dit, ja que el ritme d'arribada és "encara fort".

Els nens que, per decisió dels Serveis territorials d'Educació, vagin a aquests centres, hi estaran "temporalment" i "d'entrada", ja que forma "part de la seva integració", segons ha explicat el conseller.
Afegir comentari afegir comentari
COMENTARI:
SIGNATURA:
EMAIL: (si vols rebre actualitzacions dels nous comentaris)
   
   
 
   
 
els vostres comentaris (13 comentaris)

Autor/a del comentari: Xevi - Data: 20/10/2008

Jo també he trobat molt curiós el que han muntat a Vic. Potser caldrà esperar un temps a veure els resultats, però d'entrada per la vista no entra!

Autor/a del comentari: Alba - Data: 20/10/2008

doncs sí, sembla que tot s'oblidi. però només fa falta anar a l'aparcament de la casa de la caritat per veure el guantanamo que han muntat allà, un pati d'allò més variat, ple d'arbres, espais per jugar a la cuita l'amagada...
jo tinc una companya treballant allà, i tinc ganes de parlar amb ella per saber l'opinió des de dins... així que ja us ho faré saber!!!

Autor/a del comentari: Xevi - Data: 14/10/2008

Com tot en aquest país, avui una cosa és notícia i els mitjans de comunicació en van plens i demà ja ens n'oblidem i parlem del Barça o de la sequera o de la crisi immbobiliària. El fet és que el tema que va aixecar tanta polseguera el curs passat s'ha acabant implantant aquest any en un parell de ciutats sense que ningú aixequés la veu ni fes gaire polseguera. No se si això és una malaltia de la societat de la informació, que ens té entretinguts amb tantes coses que al final tenim problemes reals per centrar la nostra atenció en un problema en concret. Total, ja tenim aules d'acollida! I si ninugú no alça la veu, aquest serà el model a seguir aquesta legislatura. Com ja sabeu, a la propera legislatura, govern nou (del mateix color o d'un altre), llei d'educació nova i polítiques d'educació nova. Tothom vol deixar la seva emprempta. L'educació, en tots els casos, quedarà en un segon terme... És trist, però és així!

Autor/a del comentari: Montse - Data: 25/01/2008

No conec l'escola des de dins, però me la miro com a mare. Crec que vivim en una societat on afortunadament hi ha gent de molts orígens i cultures diferents. A la societat també hi ha gent amb molts recursos (que cada cop en té més) i gent amb no tants o escassos recursos (cada cop més i tal com pinta la cosa...). L'escola ha de ser un reflex de la societat, on ens hauríem de relacionar tots sense fer diferències.

Actualment hi ha aules d'acollida on els nouvinguts (que solen ser els que tenen menys), on són rebuts i com el mateix concepte defineix "acollits". Aquestes aules formen part de la mateixa escola, de manera que els nens també són acollits pels companys amb qui conviuran a la societat sempre més. Si apartem els nens dels seus companys i no deixem que es relacionin amb els nens "nadius", com els podrem acollir? Ja sé que se suposa que només és per uns mesos, però com que acabarem tots barrejats, per què hem de retardar la interacció? Potenciem, doncs, i donem més recursos a aquestes aules.

Els nens tenen una capacitat comunicativa espectacular. Nens i nenes que parlen idiomes diferents juguen i es comuniquen sense problema i no tenen els perjudicis que moltes vegades tenen els pares. Però hi ha pares que no accepten els canvis que estem vivint o que els veuen de manera negativa. I aquí és on comencen els problemes i les discriminacions.

Un mestre d'una escola del Raval reclamava la potenciació de les aules d'acollida i rebutjava els centres que allunyaven els nens de qui més endavant seran els seus companys. A Rosa Sensat també ho veuen amb mals ulls. D'altra banda, a Vic els representants de la concertada aplaudeixen la iniciativa i els de la pública estan indignats. Amb això, encara tinc més clar que vull que els meus fills "acullin" els nouvinguts i els vegin com a companys especials dels qui se'n pot aprendre molt.

Autor/a del comentari: alba - Data: 23/01/2008

A veure...

Primer de tot, mola que aquest tema tingui tant de debat. Això és positiu.

Aclareixo que lo de l'apartheid és una exageració, és cert. Però si mirem fredament la situació segueixo pensant que tot i la "palabreria" de polítics, de que això no és separar, el cert, és que de forma temporal, els nens i nenes que arribin nous, estaran allunyats de la resta de nens de la seva edat, allunyats de l'escola de referència, els seus pares estaran allunyats de la resta de pares d'aquí i de més enllà, estaran allunyats del dia a dia dels nens "normalitzats".
Si voleu canviar la paraula allunyar per la de separar, si això fa sentir més còmodes, doncs ho canviem. Però fet i fotut, és bastant sinònim.

Llavors, (tot i que sembli que canvio de tema), l'altre dia sento aquesta declaració de l'Ernest Maragall: "Rajoy voldria separar els nens "del castellano" i els del català en grups, aules i escoles separades, i això crearia la divisió en el poble català"...

Em vaig quedar de pasta de moniato. I jo pregunto: els nens "nouvinguts" són poble català, també??????? Llavors pq li sembla tant fort aquesta separació, si en realitat fem una cosa semblant amb altres nens?? (anoto, que les famílies d'aquests últims nens, no es queixen tant ni tenen tant de poder).

Sé que no és el mateix. però no deixo d'estar sorpresa de que per unes coses faci tant de repelús la separació i per altres no.

Potser en MEF té raó, i cal mirar cas per cas. però pel que jo sé, es fa una proposta pilot a Vic (molt pressionats per l'escola concertada),i reus, però que també s'hi pot apuntar les escoles que vulguin. i que llavors és valorarà, sí, però ja hi ha conillets d'índies que han pringat.

Si teniu temps escolteu l'arxiu de catradio: El matí de Catalunya Ràdio > El destacat del dia | 22-01-2008 - aules d'acollida, pq surt l'excel.lentíssim alcalde de Vic (si voleu referències parleu amb l'Eli), i el de Reus, i també amb gent de la pública i la concertada.

Vinga, va, que jo vaig posant marro per a que això estigui ben animat!!!

Autor/a del comentari: Lourdes - Data: 22/01/2008

Hola, jo només volia aportar el meu punt de vista. Si aquests nens i nenes van a aquests centres, quins models tindran per aprendre la llengua catalana (o castellana)? Aquesta proposta que fan, no es podria portar a terme dins l'escola, on a més de rebre aquest "ajut" per després incorporar-se a les aules, també hi hauria altres nens i nenes que els servirien de model per parlar amb català?

Penseu en l'aprenentatge d'altres llengües, l'anglès, per exemple: l'aprens anant unes hores amb una mestra que t'ensenya anglès, però que tu després no utilitzes? Es pot aprendre algunes paraules, maneres de fer frases... però la millor manera d'aprendre una llengua és utilitzant-la, trobant-li la utilitat, tenint la necessitat de comunicar-te amb els que t'envolten... i si tots els meus companys parlen com jo, la veritat, no en tinc cap necessitat.

Així doncs, per acabar, a mi no em sembla la millor solució. Estic d'acord que quan un nen/a no entén la llengua i el tens dins l'aula amb uns altres 24 o més, és difícil dedicar-li temps i ensenyar-li la llengua. Però si això que volen fer ho fessin dins l'escola, aquests nens i nenes podrien fer algunes activitats amb el companys d'aquí, de la mateixa edat, i trobar la necessitat d'aprendre la llengua per comunicar-se.

Autor/a del comentari: Jordi Roca - Data: 22/01/2008

He escrit un nou comentari al meu bloc en referència a aquest tema: http://diarimef.blogspot.com/2008/01/catalunya-terra-dacollida.html.

"Davant d'un tema tan polèmic i amb tants matisos com el de les escoles per a nouvinguts voldria explicar més experiències pròpies relacionades amb alumnes que arriben a mig curs.

Fent de tutor de tercer en una escola va arribar un nen magrebí durant el mes de març acabant del segon trimestre. Va venir a l'escola amb una germana petita que feia P4. Des de l'escola, que sí que tenia recursos, es va fer un programa individualitzat molt complet i val a dir que va ser molt ben acollit per la resta de companys. En pocs mesos, menys dels que una persona no relacionada amb el món educatiu pugui pensar, aquest nen va començar a parlar català i al cap d'un temps es defensava també en castellà. És sorprenent i gratificant veure com al cap d'un temps aquests dos nouvinguts germans d'origen magrebí parlaven català entre ells sense haver perdut la seva llengua pròpia que utilitzaven amb els seus pares i tenint a més la llengua castellana com a una opció comunicativa. Això és el que és l'escola catalana actual: una escola que integra i que s'adapta als temps de la millor manera i que amb recursos adequats pot fer més gran el nostre país, sí, perquè aquestes coses fan gran el nostre país. A Catalunya qualsevol mestre que hagi exercit de tutor pot explicar-vos històries com aquestes que són fruit de l'esforç d'un col·lectiu massa vegades infravalorat i al qual es responsabilitza de molts mals de la societat.

I amb històries com aquestes per què no m'oposo radicalment a la proposta del Departament? perquè hem de reconèixer que moltes escoles estan mancades de recursos o tenen unes peculiaritats que fan que sigui molt complicat integrar d'aquesta manera tan natural. D'altra banda cal tenir en compte que el número de nouvinguts que arriben començat el curs és molt elevat i en alguns casos concrets insostenible per a determinades escoles. Per tot això demano que es deixi de fer demagògia (els centres especials aquests no són Guantánamo!); i que s'estudiïn els casos individualment o per centres i que esperem a comprovar els resultats si són positius per prendre decisions en el tema. Tinc força clar que la mesura en cap cas hauria de ser implantada per a tots els centres.

Aconsello llegir:
Contra la demagògia del gueto. Avui
Ensenyar a nedar. El Periódico"

Salut

Autor/a del comentari: Jordi Roca - Data: 21/01/2008

Jo el comentari ja el vaig esposar al meu bloc: http://diarimef.blogspot.com/2008/01/proposta-racista.html

En cap cas crec que sigui una proposta racista, ni d'apartheid ni res per l'estil, crec que en determinats casos pot ser positiva, no sempre però si en alguns casos concrets. A més, les escoles o aules aquestes no són Guantánamo, no fotem! segur que els nouvinguts s'hi trobaran molt ben acollits i els ajudaran molt a integrar-se a la nostra súper-societat capitalista de consum. Hem de tenir en compte que no sempre els alumnes reben amb els braços oberts als nouvinguts.

Salut

Autor/a del comentari: Miki - Data: 18/01/2008

La meva opinió va bastant en la línia de la de'n Xevi. Val a dir que se molt poc del tema i de com està organitzat en la actualitat, així que potser dic alguna bestiessa, però:


  1. D'acord amb que no és una solució perfecta i que sembla que depenent del moment en que arribin els nens podran beneficiar-se'n més aviat poc. A dia d'avui crec que ens falta informació i és prematur ficar-nos a criticar aspectes pràctics que potser ja han estat planificats, però. Temps al temps i ja ho criticarem quan sigui el moment.
  2. Les aules d'acollida no sabia ni que existien. Tampoc se com funcionen les que hi ha, així que poc puc dir-ne al respecte. Si tenen una mancança de pressupost, però, i solucionant-la poguessin fer la tasca que es pretén que facin els centres aquests d'acollida em semblaria més correcte fer-ho així, és cert, en lloc d'iniciar una tàctica nova que potser tampoc estarà ben finançada.
  3. El patí: ben segur que la interacció al patí és bona per a la integració. O no. Potser si quan comencin a anar al cole, després d'haver passat una temporada a un centre d'acollida aprenent la llengua i els costums, aquesta interacció és més fàcil i més fructífera. Si poses al pati a un grapat de nens de diferents països que no entenen als nadius però sí que s'entenen entre ells, el més probable és que s'agrupin entre ells i no amb els altres nens. Poc fa això per la integració, i molt per la ghettificació.
  4. Està clar que aquests centres seran utilitzats sobre tot per "morets, equatiorians i negritus", i per xinitus també, si m'apures. Tambè està clar que les dificultats d'integració amb que s'enfronten aquests nens, si són de condició econòmica baixa, són molt diferents que els fills de diplomàtics i altres col·lectius amb pasta, i que per tant necessiten una atenció adicional, que aquests altres nens més dinerats no necessiten tant. Qui pugui pagar l'escola privada hi haurà d'anar? Ni idea, no se si està pensat que aquests centres siguin obligatoris o són només una opció voluntària. El tema d'escola pública o privada és un tema diferent, que té a veure amb aspectes més generals de la llibertat a escollir i les desigualtats socials. Difícilment pot solucionar-se a la vegada que el de la integració.
  5. Apartem els que molesten? No em crec que aquesta sigui la intenció de la iniciativa, ho sento. Més aviat crec que és "donem recursos personals als que no els tenen per facilitar que puguin formar part d'una aula "normal"". Lo de doblar aules, invertir, respectar els mestres i no canviar les lleis educatives cada vegada que canvia el temps... res a dir, totalment d'acord. És un altre tema, però totalment d'acord. Ara, tothom veu clar que això vol dir pagar més impostos, oi? Cap problema, em sembla collonut, però no pensem que els diners surten del no res. Tenim el que paguem, ni més ni menys (a vegades menys, cert).
  6. Integrar separant? Em sembla excessiu, i la comparació amb l'Apartheid d'un mal gust innecesari i totalment fora de lloc. És una separació temporal, i aquests nens al carrer estaran amb els nens nadius. Res a veure amb la repressió racista, violenta i sistemàtica que va ser l'Apartheid. No s'assembla ni de lluny.
Apa, jo també m'he explaiat.

Autor/a del comentari: Xevi - Data: 18/01/2008

Alba, intentaré contestar, matitzar, complementar les opinions que tu has donat per l'ordre en que ho has fet:

-En el primer punt penso que tens part de raó. Caldria concretar què seran aquests centres (ja que la paraula centre, en aquest cas, és molt genèrica). Seran una escola especialitzada? Seran un lloc per anar a passar l'estona? És veritat que el nen que arribi al maig, ben poca feina podran fer amb ell.

-Desconec de primera mà el tema de les aules d'acollida. D'entrada, pel que m'han explicat, tampoc sembla una mala solució i és veritat que els nens i nenes es poden trobar a l'hora del pati i relacionar-se. El que no entenc gaire, i només en aquesta discussió, és que a vegades es fa servir el discurs de "falta pressupost" per justificar el que una cosa no funcioni. Desconec com va el tema de les aules d'acollida. Estaria bé que algú expliqués el tema del finançament.

-Que els fills dels diplomàtics no aniran en aquests centres és evident (no cal que discutim). Tampoc anaven a les aules d'acollida, no? Són els fills de'n Montilla que van a una escola alemanya? Crec que aquest no és el tema. Si que seria el tema parlar de si aquesta iniciativa es durà a terme només en l'àmbit de l'ensenyament públic o anirà més enllà.

-Creus realment que això es fa només per millorar un informe de resultats acadèmics? Jo sempre m'agrada donar un vot de confiança a la gent, i penso que en aquest cas hi ha un grup de persones que realment pensa que aquesta iniciativa és positiva pels nens i nenes nouvinguts. Si no és així, malament anem, no?

-La teva última frase de com podem integrar separant, la trobo una mica agafada pels pèls, en el sentit que la separació és temporal i tampoc em queda clar que sigui una separació total. Bé, quan sapiguem més del tema, penso que ens podrem posicionar amb més fermesa.

Autor/a del comentari: Alba - Data: 18/01/2008

Doncs jo estic mooooolt empipada.
Suposo que si ho han pensat serà que hi troben alguna cosa positiva, però jo no. pq?? anem a pams:

-Crec que trenca amb un dret fonamental dels infants: l'educació en una escola. i em direu, que aquests centres són una escola. No. són uns centres d'integració. si arriben a mig curs (octubre per exemple), es passaran tot un curs lectiu allà i si arriben al maig un més... ja em direu que podran fer...

-Actualment hi ha les aules d'acollida, que potser no són la panacea, però només per una causa, les peles. amb una BONA inversió les aules d'acollida podrien ser la solució més adient, ja que en certs moments s'adapta el nivell a cada alumne però al pati juguen tots junts. per fer una bona acollida cal, però, inversió.

-El pati: si no hi ha contacte amb la gent d'aquí, quina mena d'integració és. A sí!! diuen que faran activitats del pla d'entorn, esplais, centres obert... Segueixo pensant que el pati és un factor integrador total: els nens són "lliures" i aprenen de tot, des de jugar a la serie de moda a insultar-se o a veure que demanen per reis.

-Aquests centres seran per tots els immigrants estrangers?? o només per morets, equatorians i negritus??? pq els fills de diplomàtics o grans empresaris se n'aniran directament a la privada, no?? i aquí hi ha un altre fallo. pq si volen ser clars, que diguin que són centres previs a l'escolarització a la pública, pq qui pugui pagar la concertada o la privada, hi haurà d'anar?

-Aquesta és la proposta clavada al que es va proposar al gran govern progressista de Vic, per acabar amb el model Vic, que tampoc ha funcionat, sobretot per falta de finançament.

-Tot plegat està relacionat amb informes de nivell educatiu com el Pisa. volen treure millors resultat, i han trobat la solució: apartem els que molesten i fan baixar el nivell. jo proposo: doblem aules i que cada aula tingui 15 alumnes, posem-hi inversió, respectem als mestres, i no fem una llei educativa cada deu dies.

-Per acabar...A mi, que m'expliquin com es pot integrar separant... pq no ho entenc... pq sinó l'apartheid seria un model integrador de primera plana!!

Ala, no direu que no m'he explaiat!!!

Autor/a del comentari: Miki - Data: 18/01/2008

A mi em sembla bona idea. És una inversió de futur i crec que fa més per la integració que en contra seva. És un tema molt difícil, i segurament qualsevol proposta es trobaria amb opinions contràries. Veig el sentit de les crítiques, però crec que té més de positiu que de negatiu.

Autor/a del comentari: Xevi - Data: 18/01/2008

Avui he estat parlant amb l'Alba en directe (la que ha proposat el debat) i evidentment tenim punts de vista diferents. Jo no ho he trobat tan greu i ella si. Penso que s'ha de fer alguna cosa amb els nens i nenes immigrants que arriben a les escoles i no entenen ni una paraula del català. No se quin seria el mecanisme correcte, però unes aules d'acollida temporals o una escola temporal no em sembla d'entrada una mala solució. Tot i així, m'agradaria que m'exposéssiu els vostres punts de vista, ja que a vegades un mateix i a cop fred no sap veure els inconvenients reals que pot tenir una iniciativa d'aquest estil.

novetats opinables
Club de lectura (juliol - agost - setembre 2011)
Club de lectura (juliol - agost - setembre 2011)
Els Indignats
Els Indignats
Club de lectura (abril - maig - juny 2011)
Club de lectura (abril - maig - juny 2011)
Club de lectura (gener - febrer - març 2011)
Club de lectura (gener - febrer - març 2011)
Club de lectura (octubre - novembre - desembre 2010)
Club de lectura (octubre - novembre - desembre 2010)
Club de lectura (juny - juliol - agost 2010)
Club de lectura (juny - juliol - agost 2010)
Club de lectura (març - abril - maig 2010)
Club de lectura (març - abril - maig 2010)
Club de lectura (gener - febrer 2010)
Club de lectura (gener - febrer 2010)
Club de lectura (4t trimestre del 2009)
Club de lectura (4t trimestre del 2009)
Club de lectura (3r trimestre del 2009)
Club de lectura (3r trimestre del 2009)
Els valors
Els valors
Progrés i sostenibilitat
Progrés i sostenibilitat
Lost (<em>Perdidos</em>): comentem la sèrie
Lost (Perdidos): comentem la sèrie
FaceBook, la nova manera moderna i de moda de perdre el temps
FaceBook, la nova manera moderna i de moda de perdre el temps
Integració a través de la separació
Integració a través de la separació
Discussions literàries
Discussions literàries
L'educació està fatal? O són les famílies?
L'educació està fatal? O són les famílies?
Cagum el Pare Noel!
Cagum el Pare Noel!
Violència de gènere
Violència de gènere
No tindràs casa en la puta vida!
No tindràs casa en la puta vida!
Windows Vista? XP? Línux? Mac OSX?
Windows Vista? XP? Línux? Mac OSX?
Dependència o independència de Catalunya
Dependència o independència de Catalunya
   
 
(c) 2007-2018 logo xelu.net | Última actualització: 10/12/2018 | Facebook Twitter | BitWorks

Creative Commons License
Aquesta web i tots els seus continguts
estan sota una llicència Creative Commons.